У психології такого поняття, як лінь, взагалі немає. Цей висновок звучить у книзі відомого російського психолога М. Лабковського. На думку автора, "лінь завжди розкладається на відсутність мотивації і волі". Діти ж, в принципі, не здатні лінуватися, а спроби перемогти лінь дитини схожі на боротьбу з неіснуючим ворогом.
Підгрунтя ліні у маленьких учнів можна побачити, якщо поспостерігати за їхньою діяльністю. Позбавити дитину від ліні означає зрозуміти мотиви поведінки, яку ми сприймаємо за лінь, і усунути негативні чинники.
Відучити дитину від ліні: чому діти стають ледачими?
Умовно причини розвитку у дітей апатії до навчання і до будь-яких інших видів розвиваючої діяльності можна розділити на внутрішні і зовнішні. Внутрішні - це фізіологічні та психологічні чинники, які неможливо змінити. Щоб боротися з дитячою лінню, за якою стоять ці фактори, необхідно обов'язково їх враховувати в процесі виховання, будувати навчальні плани, застосовувати педагогічні методи, орієнтуючись на особливості дитячого психотипу (темпераменту, властивостей розуму).
Ледачими здаються малюки, які:
- дуже повільні в силу свого темпераменту;
- занадто активні, щоб зосередитися на навчанні;
- розвиваються трохи повільніше своїх однолітків (мова йде не про серйозні порушення мозкової діяльності, а хвилеподібний графік розвитку, який властивий малюкам і школярам 5-11 років).
Часто ледачими діти стають, коли дорослі (педагоги і батьки) всіляко намагаються боротися з дитячою лінню, не розібравшись в її причинах. Найпопулярніші методи виховання у батьків - осуд, завищені вимоги, критика, контроль. На тлі цієї боротьби в учнів:
- розвивається страх перед помилками;
- знижується самооцінка;
- виникає стан стресу, який приводить до швидкої перевтоми, апатії;
- виникають конфлікти з батьками, вчителем;
- пропадає мотивація, інтерес до навчання.
Крім виховних заходів, до зовнішніх причин ліні відносяться такі прогалини в дошкільному розвитку дитини, як відсутність навичок самодисципліни і організації навчального процесу, невміння налагодити контакт з оточуючими (зокрема, з педагогом і однокласниками).
Як побороти лінь дитини? Зацікавити і мотивувати
Дошкільнята і учні початкової школи потребують батьківської підтримки, а не критики. Якби мами і тата знали, наскільки великий їхній вплив на дитяче ставлення до себе, вони б частіше хвалили своїх малюків за їхні маленькі досягнення і менше звертали увагу на помилки.
Правила боротьби з дитячою лінню - це правила шанобливого ставлення до особистості дитини. Батькам потрібно:
- розділяти і заохочувати дитячі інтереси;
- зробити навчання цікавим настільки, щоб учень сам захотів вчитися;
- довіряти дитині побутові справи, вірити, що вона здатна сама впоратися з поставленими завданнями;
- привчати до праці;
- враховувати рівень здібностей, переконатися, що батьківські вимоги не дуже високі (під силу) для малюка;
- хвалити за реальні результати, схвалювати будь-яку самостійну ініціативу в навчанні, саморозвитку;
- пояснювати, яку користь приносить навчання;
- навчити малюка не боятися невдач, а отримувати користь із набутого досвіду;
- розвивати цілеспрямованість, самостійність, волю до перемоги.
Важлива умова виховання старанного учня - не експлуатувати дитячий розум, а розвивати його, підвищувати його продуктивність, привчати до активної роботи.
В Україні багато центрів підготовки до школи. Але саме розвиваючих занять для дітей серед них одиниці. Школа ментальної арифметики Соробан® - якраз такі курси для дошкільнят і школярів, які розвивають їхній розум, формують внутрішню дисципліну і вчать дітей досягати намічених цілей. Уроки ментальної математики відкривають перед дітьми найпривабливіші сторони навчання і допомагають звільнити дитину від ліні в самому зародку.